Projekts ir realizēts, pateicoties Mākslas muzeja Rīgas birža mecenātam – Borisa un Ināras Teterevu fondam –, kas ir ilggadējs muzeja sadarbības partneris apjomīgu un nozīmīgu projektu realizācijā.
Izcilais vēlīnās renesanses mākslas darbs veidots pirms 500 gadiem Antverpenē (tagadējā Beļģijā) – vienā no tā laika ekonomiski plaukstošākajām pilsētām, kur ievērojamā naudas aprite veicināja strauju mākslas tirgus attīstību. Konkrēto triptihu t. s. Frankfurtes meistaram pasūtīja Santakrusas klostera brāļi Segovijā, Spānijā. Klosterī altārglezna atradās trīs gadsimtus – līdz pat Napoleona karu laikam. XIX gadsimta vidū Prado muzeja krājumā tika uzņemtas divas daļas ar Sv. Katrīnu un Sv. Barbaru. Tikai 2008. gadā muzejam izdevās Londonas izsolē iegādāties altāra centrālo daļu – Svēto ģimeni. Pirms šīs izstādes Prado muzejs ir veicis apjomīgu restaurācijas darbu, lai centrālā daļa, kas ir atkal apvienota ar sānu virām, atgūtu sākotnējo izskatu.
Prado muzejā, kurš 2019. gadā nosvinēja savu 200. jubileju, ir izvietota viena no Eiropas lielākajām mākslas darbu kolekcijām no XII gadsimta sākuma līdz XIX gadsimta sākumam. Tā radusies uz karaļnama kolekciju bāzes. Sākotnēji, pēc karaļa Fernando VII iniciatīvas, Prado muzejs tika veidots kā nacionālās mākslas muzejs, bet laika gaitā spāņu mākslas kolekcijas tika papildinātas ar dažādiem izciliem citu Rietumeiropas skolu darbiem.
Jāatgādina, ka šī ir pēdējā nedēļa, kad vēl līdz 15. decembrim Rīgas biržā var redzēt izstādi España Blanca y Negra: Spānijas vīzija no Fortuni līdz Pikaso. 14. decembrī plkst. 15 notiks pasākums Sarunas muzejā. Spāniskā vilinājums, kurā būs iespējams izstaigāt izstādi kopā ar ekspozīcijā iekļautās latviešu mākslas sadaļas autorēm – LNMM Projektu vadības nodaļas vadītāju Ievu Kalnaču, LNMM mākslas kolekciju glabātāju Aiju Zandersoni un izstādes projekta vadītāju Vitu Birzaku.
Izstāde tapusi sadarbībā ar Kadriorgas Mākslas muzeju Igaunijā un neatkarīgo kuratoru Karlosu Alonso Peresu-Fajardo. Tajā eksponēti darbi no 15 Spānijas muzejiem un privātkolekcijām. Sarunas pirmajā daļā, kuru vadīs projekta vadītāja Vita Birzaka, tiks stāstīts par izstādes ideju un tās neviennozīmīgo skatījumu uz "spānisko". Valstij modernizējoties, saskārās divi pretēji viedokļi: ideja par plaukstošo "balto" Spāniju un ideja par skarbo "melno" Spāniju, kas sakņojās kultūras mantojuma dziļākajos slāņos. Starp šiem diviem pretmetiem XIX un XX gadsimta mijā uzplauka katalāņu modernisma glezniecība, apvienojot "baltās" Spānijas krāsām piesātināto gleznainību un "melnās" Spānijas intelektualitāti.
Spānija kā vilinoša iedvesmas zeme latviešu māksliniekiem bijusi jau kopš XIX gadsimta vidus. Par draudzību un ietekmi – sarunas otrajā daļā.
Par citiem gada nogales pasākumiem: lnmm.lv.