Pavēsa izrāde, kurā izsmalcināts estētisms mijas ar pavulgāriem
skatiem. Tā mani līdz šim uzrunājis pašreizējais Dž.Verdi operas
Traviata iestudējums Latvijas Nacionālajā operā. Sevišķi, kopš tajā
vairs neredz režisora Andreja Žagara sākotnējo titulvaroni, skatuviski
efektīgo, emocionālo Kristīni Opolais. Šķiet ka izrāde dzisa arī tāpēc,
ka Traviata nav gluži diriģenta Ģintara Rinkeviča īstā opera: viņam
tomēr piedien lielāks vēriens, asāka pretnostatījumu dinamika.
Situāciju negaidot mainīja jaunās,
Eiropā jau pazīstamās, taču operu lomās dzimtajā Latvijā līdz šim
nedzirdētas dziedātājas Marinas Rebekas debija Latvijas Nacionālajā
operā. Violetas lomā Dž.Verdi vispopulārākās operas iestudējumā viņa
bija abās Rīgas operas festivāla izrādēs un iekustināja visu tās
dinamiku. Noskatījos otro, 13. jūnijā.
Dabas dots, pērļaini dzidrs un tembrālām nokrāsām bagāts soprāns. Īsta,
studijās Romas Santa Cecilia konservatorijā apgūta itāļu vokālā skola
savienojumā ar patiesu, dziļā mūzikas izpratnē balstītu tēlojumu. Uz
šiem priekšnoteikumiem būvējot Violetas muzikālo tēlu, Marina Rebeka
jau iepriekš guvusi panākumus Traviatas iestudējumos Erfurtē un Vīnē.
Beidzot arī Rīgā varējām pārliecināties, par ko tad tā jūsmojuši
kritiķi Vācijā un Austrijā?
Bet jo vairāk gribas analizēt piedzīvoto spilgto mākslas veiksmi, jo
vairāk kopiespaids pretojas sadalīšanai un izķidāšanai pa gabaliņam
vien. Marinai Rebekai Violetas loma padevās tik organiski, ka tam
iepretim šķiet jau apgrēcīgi nošķirti analizēt tēla dzīvās koksnes
šķiedras. Tajā kopā ir dzidrā, veiklām un vieglām koloratūrām bagātā
balss, kas virtuozā precizitātē, bez mazākās aptuvenības intonēja pat
vissarežģītākās koloratūru pasāžas (1.cēlienā).
Taču šī balss pat visvirtuozākajos brīžos M.Rebekai kalpoja kā
instruments Violetas mainīgo izjūtu un pārdzīvojumu atklāsmei, tēla
izaugsmei un traģismam.
Tā parādīja, kā mīlestība uzvar pašaizsardzību, kā Violeta uzplaukst
mīlestībā, kurā pēc īsas laimes piedzīvo visdziļākās un nepelnītākās
sāpes, kā nomokās bezcerībā. Un kā pazīstamās operas varone līdz pašam
spēku izsīkumam nepadodas nolemtībai…
Tas atspoguļojās ne tikai balsī, kas saviļņoja ar patieso intonāciju,
izkopto vokālo tehniku atstājot pašsaprotamas kvalitātes statusā, bet
arī ķermeņa valodā un mīmikā. Apbrīnojami dabiski iejūtoties
mizanscēnās, dziedātāja tās piepildīja ar patiesumu. Tas rodas,
absolūti koncentrējoties tēlā, kurā vienots ir itin viss skatuviskais
sniegums. Tāpēc tajā nav nekā mākslota, formāla vai uzspēlēta.
Lieliski partneri dziedātājai bija arī abi pārējie traģēdijas galvenie
dalībnieki — čehu tenors Pāvels Černohs mīlētāja Alfrēda lomā un LNO
baritons Samsons Izjumovs, atveidojot Alfrēda tēvu Žermonu. Viņi šajā
LNO iestudējumā jūtas kā mājās, tomēr P.Černohs Alfrēda lomu atveidoja
tik dedzīgi un svaigi, it kā izdzīvotu šo pazīstamo stāstu pirmoreiz un
pa īstam. Saspēlē M.Rebeka un P.Černohs ļoti tieši reaģēja viens uz
otru. Viņu mīlestība bija skaidra un īsta.
Šī Marinas Rebekas debija nebija ilgi plānota. Katrā ziņā ne tik
savlaicīgi, lai pagūtu jauno vārdu un balsi apsolīt jau iepriekš
nodrukātajā Rīgas Operas festivāla grāmatiņā. Bet vēl negaidītāka
bijusi debija šajā pašā, Violetas lomā svētdien Hamburgas operā. Turp
aizsteigusies nākamajā dienā pēc izrādes Rīgā, atsaucoties lūgumam
dziedāt pēkšņi saslimušas solistes vietā. Izrādās, viņa aizvietojusi
citu rīdzinieci — Ingu Kalnu. Bet pie diriģenta pults bijis Korneliuss
Meisters, kurš Rīgā vēl pagājušonedēļ diriģēja R.Vāgnera operu
Zīgfrīds.
Traviata atgūst dzīvību
Marinas Rebekas debija Dž.Verdi operas Traviata iestudējumā LNO
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.