Acis patiešām ir "logs uz dvēseli". Tās spēj par mums pastāstīt krietni vairāk, nekā varbūt mēs gribētu atklāt svešiniekiem. Nīderlandiešu zinātnieki atklājuši, ka acu forma lielā mērā nosaka, kā mūs uztver apkārtējie – ne vien fizisko pievilcību, bet arī rakstura iezīmes, piemēram, dāsnumu.
Sākot sarunu ar nepazīstamu cilvēku, ātri vien pamanām viņa acu krāsu. Tas tāpēc, ka Rietumu kultūrās pieņemts sarunas laikā skatīties uz sarunas partneri. Līdz ar to par acu krāsu radušies dažnedažādi mīti. Piemēram, ka zilacainie ir uzstājīgi un mērķtiecīgi, zaļacainie prasīgi, bet pelēkbrūnu acu īpašniekiem esot grūti pieņemt kompromisus. Šoreiz gan stāsts nav par krāsām, jo Leidenes Universitātes zinātnieki noskaidrojuši, ka daudz vairāk spēj pastāstīt divi citi elementi – zīlīšu izmērs un varavīksnenes spilgtums.
LIELAS UN SPILGTAS
Acs sastāv no vairākām daļām – varavīksnenes, zīlītes un lēcas. Lielākajā daļā pētījumu katra no šīm daļām skatīta atsevišķi. Piemēram, pētnieki jau iepriekš atklājuši saikni starp zīlīšu izmēru un draudzīgumu, pievilcību un uzticamību. Jaunajā pētījumā Nīderlandes zinātnieki nolēma aptvert vairākas acs daļas un izprast, kā tās kopumā ietekmē cilvēku uztveri.
Divu eksperimentu sērijā viņi aicināja dalībniekus novērtēt dažādu primātu acis, taču bija kāds āķis. Fotogrāfijās tās bija piekoriģētas, tādēļ brīvprātīgie nevarēja novērtēt acu īpašnieka īpašības atbilstoši klasiskajiem stereotipiem par katru radījumu. Nācās koncentrēties uz acīm.
Pirmajā eksperimentā 64 dalībniekiem tika parādīti 32 dažādu primātu, tostarp šimpanzes, tamarīna un sudrabainā gibona, attēli. Dzīvnieku acis tika pielāgotas zīlītes izmēram, dažiem tika piešķirtas lielākas zīlītes nekā parasti, bet citiem mazākas. Dalībniekiem pie katra attēla tika jautāts, cik daudz naudas viņi ziedos labdarībai, lai glābtu primātu, kā arī to, cik jauki, draudzīgi un pievilcīgi viņi izskatās.
Otrajā eksperimentā 121 dalībniekam tika parādīti primātu portreti, taču šoreiz papildus zīlītes izmēram tika pielāgots arī varavīksnenes spilgtums.
SIGNALIZĒ PAR DĀSNUMU
Pirmā eksperimenta rezultāti parādīja, ka dalībnieki bija gatavi ziedot vairāk, ja uz viņiem raudzījās dzīvnieki ar lielākām acu zīlītēm. Savukārt otrajā gadījumā dalībnieki apņēmās ziedot vairāk, ja dzīvniekiem bija spilgtākas varavīksnenes. Viņi arī novērtēja šādus primātus kā pievilcīgākus un draudzīgākus, taču tikai tad, ja tiem bija paplašinātas zīlītes. Tas noveda pētniekus pie secinājuma, ka acis ar lielākām zīlītēm un spilgtākām varavīksnenēm tiek uzskatītas par pievilcīgākām, bet to īpašnieki – par draudzīgākiem. Proti, ja lielas zīlītes ir cilvēkiem, tad apkārtējie sagaida, ka tie būs dāsni un neskoposies ar dāvanām un ziedojumiem.
"Mūsu pētījums ilustrē, ka nelielas pārmaiņas acu morfoloģijā ietekmē uzvedību un emocionālās reakcijas. Divos eksperimentālos pētījumos parādījām, ka zīlītes izmēra ietekme ir atkarīga no varavīksnenes redzamības," žurnālā Cognition and Emotion publicētajā ziņojumā raksta darba grupas vadītājs Huans Olvido Pereja-Garsija.
Pēc pētnieku domām, atklājumi liecina, ka zīlītes izmērs ir galvenais mūsu uztverē par cilvēkiem, taču arī varavīksnenes spilgtumam ir nozīme.