30. Šis ir jau ceturtais albums, kur dažādos ansambļos skan brāļu spēle, taču pagaidām vienīgais, kurā viņi izpaužas klasiskajā repertuārā un tieši kā duets. «Izvēlējāmies skaņdarbus, ar kuriem esam uzvarējuši starptautiskos konkursos, kurus esam atskaņojuši gan Latvijā, gan pasaulē. Šie mums ir svētki,» priecājas brāļi, kurus mūzikas apritē sastopam gan kā solistus, gan kā J. Mediņa Mūzikas vidusskolas un Latvijas Mūzikas akadēmijas mācībspēkus un trio Xylem dalībniekus. Piedevām Oskars ir arī profesionālā pūtēju orķestra Rīga saksofonu grupas koncertmeistars, savukārt Raimonds izpaužas arī kā teātra mūzikas autors, Nacionālā teātra dziesmuspēles Tikai tā! melodiju aranžētājs.
Maģija ir klāt
«Mia ir diskā iekļautā zviedru komponista Jonasa Forsela skaņdarba nosaukums. Tas nozīmē: mīļā, mana. Mūsu gadījumā: mūsu mīļā mūzika,» Oskars komentē albuma itālisko nosaukumu. «Albums ir mūsu veltījums vecākiem, abām māsām, draudzenēm un skolotājiem,» klāsta brāļi.
Raimonds stāsta, ka katrs skaņdarbs albumā ir ar īpašu vēstījumu. «Citreiz tas ir filozofiskāks, citreiz - tiešāks, ar sižetu, kur uzrunā konkrēts personāžs un raksturs. Instrumentālā mūzika ir ļoti pateicīgs lauks, jo mums nav vārdu. Mēs runājam tikai caur skaņu, caur kuru patiesībā var izstāstīt ļoti daudz. Mums ir tikai saksofons, melns flīģelis un skaņa. Tas arī ir skaņas maģijas lielākais noslēpums, ka caur to var tik daudz pateikt, un cilvēki to sajūt.»
Tāpēc brāļi centušies pietuvoties avotam, kurš viņus uzrunājis, - komponistam vai darba pirmatskaņotājam. Stokholmā sastaptais jaunā albuma titulskaņdarbu Mia pirmatskaņotājs profesors Kristers Jonsons viņiem izstāstījis, ko viņam atklājis pats autors. «Viņš teica, ka J. Forsels šo darbu veltījis savai sievai. Iebildām, ka tad jau vajadzēja būt kaut kam romantiskam un skaistam, tomēr mūzikā drīz sākas polimetrija, kur katrs runā savu. Izrādījās, tā bija ļoti sarežģīta laulība, kas beidzās ar šķiršanos, un šis darbs ir visas komponista laulības dzīves refleksija. Tas ir ļoti dziļš, ļoti personisks stāsts. Godīga, forša, atklāta mūzika,» priecēja Oskars Petrauskis. Tāpēc arī lasījums ir personisks. «Mēs netiecamies pēc sterilas perfekcijas un izskaistināta skanējuma. Vienkārši gribam spēlēt godīgi, patiesi: tā, kā mēs jūtam.» Tāpēc liels prieks bijis, kad Andris Vecumnieks viņiem uzticējis tēmu un teicis: «Puiši, dariet ar to, ko jūs gribat!» Kadence no Vecumnieka saksofonkoncerta ir vieta, kur albumā dzirdam Petrauskus improvizētājus.
Dabiski mirkļi
«Diskā esam centušies tvert mirkli, tur nekas nav līmēts un māsterēts. Neizmantojam nekādus mākslīgos telpas efektus. Gluži otrādi - priecājamies par brīnišķīgo, dzīvo skaņu, kāda ir Rīgas Latviešu biedrības Lielajā zālē,» brāļiem labs sabiedrotais še bijis skaņu režisors Normunds Slava. Savukārt skaņdarbu izvēlē noteicošais bijis mūzikas vēstījums un melodiskums. Kā apliecinājums tam, ka iets īstajā virzienā, bijusi zviedru kompozīcijas metra Morisa Karkofa vēstule - sirsnīga, ar roku rakstīta!
Albumā skan arī Fransuā Borna virtuozā Fantāzija par Karmenas tēmu, taču brāļu uzmanības centrā ir nevis spožums, bet sieviete. «Tur ir tik daudz slāņu! Brīžiem mums ir sajūta, ka Karmenas tēlā ir vairākas sievietes vienā. Un tā, protams, ir tikai maza daļiņa no sievietes daudzšķautņainās būtības - tik, cik mēs spējam šodien ieraudzīt.» Savukārt japānis Takasi Josimacu esot atradis īpašu Takasi kodu, kas ļāvis sonātes bībopu putns klasiskajā formā iekļaut džezu, bībopu un etnomūziku, turklāt - harmonijā.
Albums tapis, arī pateicoties brāļu spožajai uzvarai firmas Yamaha starptautiskajam konkursam Hamburgā, kur iegūta Grand Prix un Yamaha mākslinieku tituls. «Balvā bija saksofons un ceļojums pie Yamaha meistariem Japānā. CD ir ieskaņots uz Tokijā iegūtā, apzeltītā alta saksofona. Kad to pamēģināju spēlēt, sapratu, ka to saksofonu, kurš man bija dots balvā, man vairs nevajag.» Oskars pielauzis japāņus uz maiņu. Brāļi novēl katram atrast to, ko pa īstam vēlies darīt. «Nemēģiniet iet profesijā, kas jūs nesaista! Vienīgais cilvēks, ar kuru jātiek galā, esi tu pats. Un vislabāk ar sevi būt harmonijā. Bet uz sasniegumiem nav īsceļu: divos mēnešos jau zvaigzne! Skaties, kā izaug koks: pa lapai, pa zaram!»