Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Laiva sākusi šūpoties

Gāju uz pārsiešanu - māsiņa noņēma apsēju, apstrādāja brūci, uzlika apsēju, taču rēķinā parādījās arī ķirurga apmeklējums, kas ir trīs reizes dārgāks. Lieki teikt, ka ķirurga klāt tur nebija, saka Agnese, kura šopavasar apmeklēja kādu pazīstamu ārstniecības iestādi. Par mediķu pakalpojumiem viņa pati nemaksā, viņai ir veselības apdrošināšanas polise.

«Es, protams, šādu kārtību neatbalstu, bet ko es varu iebilst? Man galvenais ir rezultāts,» viņa saka. Martai, kurai arī ir polise, kādas Rīgas slimnīcas neiroķirurgs izrak-stīja norīkojumu fizioterapijas kursam. Pēc brīža viņa jau atradās tās pašas slimnīcas fizioterapijas nodaļā. Tur atklājās - lai tiktu pie fizioterapeita, nepieciešama vēl viena ārsta vizīte. «Pilnīgi lieka manipulācija, divu minūšu apskate, bet 20 latu rēķinā,» saka Marta. Viņas abas apzinās - ja tā turpināsies, polises limits var tikt izsmelts ātri.

Ne tikai šādi gadījumi, kad pacientiem rēķinā «pierak-stīti» nesniegti pakalpojumi vai bijušas nevajadzīgas vizītes, sākuši šūpot laivu, kurā sēž apdrošinātais cilvēks, ārstniecības iestāde un apdrošinātājs. Spriedze īpaši pieaugusi apdrošinātāju un medicīnas iestāžu vidū. Apdrošinātājus spēcīgi ietekmējusi neprognozētā pacientu iemaksu celšana, arī polišu intensīvā izmantošana, jo īpaši pēdējā laikā, kas rada zaudējumus. Tādēļ arī izskan atsevišķi lūgumi ārstniecības iestādēm samazināt, pēc apdrošinātāju domām, nesamērīgi augstās cenas par pakalpojumiem. Ārstniecības ie-stādes sūdzas - vairāki apdrošinātāji kavē maksājumus, līguma laikā maina nosacījumus - izslēdz vairākus veselības aprūpes pakalpojumus. Tas arī pacientam var būt apgrūtinoši. Par apdrošināšanas uzņēmumu RSK jau rakstīts - vairākas ārstniecības iestādes vairs nepieņem RSK polises, jo nevēlas mēnešiem ilgi gaidīt maksājumus par padarīto darbu. Klientam jāmaksā pašam, pēc tam no apdrošinātāja jāatgūst samaksātais.

Pieraksta kādu vakcīnu

Vairāki apdrošinātāji saskārušies ar negodprātīgu ārstniecības personu rīcību pret apdrošinātajiem pacientiem. Apdrošināšanas uzņēmuma Ergo Latvija dzīvība pārstāvis Gints Konrads saka - te gan jārunā par atsevišķu darbinieku atbildību. Diezgan tipiskas esot liekas, pacientam nevajadzīgas ārsta vizītes, lai tiktu pie kāda pakalpojuma. Ergo arī novērojis - palielinājies ārstu izrakstīto pakalpojumu biežums pacientam.

Pacientiem ar polisēm mēdz izrakstīt lielākus rēķinus nekā neapdrošinātajiem - norāda arī Seesam Latvia. «Ir arī ziņas par dubulto cenrāžu esamību pāris medicīnas ie-stādēs - viens parastajiem pacientiem, otrs - apdrošinātajām personām,» stāsta Seesam Latvia pārstāvis Gatis Meļņiks. Daudz esot gadījumu, kad ārsts, zinot, ka pacientam ir polise, uzreiz viņu sūta uz vairākiem dārgiem izmeklējumiem.

Veselības centra 4 (VC4) valdes priekšsēdētājs Māris Rēvalds neliedzas - uzņēmumā iepriekšējos gados atklājies, ka daži mediķi pacientam «pieraksta» nesniegtus pakalpojumus. «Lielām kompānijām, kā mums, tā nav kompānijas politika. Taču kompāniju iekšienē strādā ļoti daudz ārstniecības personu, kuras trenētas jau šajā sistēmā, kur pierakstīšana ir normāla prakse,» viņš saka. Piemēram, bijis gadījums, kad medmāsa, veicot pacientam vakcināciju, pierakstījusi klāt vēl vienu vakcīnu, ko pārdevusi kādam vakcinācijas uzņēmumam. Viņa atlaista, VC4 samaksājis apdrošinātājiem krietnu līgumsodu. «Pierakstīšanas» problēma atrisināta, ieviešot elektronisko informācijas sistēmu. Medicīnas sabiedrības ARS valdes priekšsēdētājs Māris Andersons noliedz, ka ARS būtu šāda problēma: ja ārstiem ir pilna pieņemšana, viņi jau tāpat esot noslogoti ar dokumentu formēšanu par izdarīto darbu, «kur nu vēl lai nodarbotos ar pierakstījumiem». Gan M.Rēvalds, gan M.Andersons uzsver - vi-siem pacientiem ir viens cenrādis, rēķinā nav starpības, ir polise vai nav.

Arī pacienti nav bez vainas, un runa nav tikai par sa- vas polises aizdošanu vīram vai sievai. Piemēram, kāds pacients vēlējies katru mēnesi veikt kodolmagnētiskās rezonanses izmeklējumus visam ķermenim. M.Rēvalds nosmejas - ir uzņēmumi, kuru darbinieki, saņemot veselības polisi, īpaši piedomā, kā to izmantot pilnībā - sastāda ekselī tabulu un sīki izskaitļo, kas pienākas par visu limitu. No šādas rīcības ciešot apdrošinātājs, jo pārkāpts solidaritātes princips.

Izslēdz pakalpojumus

Neminot konkrētus apdrošinātājus, VC4 vadītājs M.Rēvalds ieskicē vairākus veidus, kā apdrošinātāji optimizē izmaksas. Piemēram, kavē maksājumus par pakalpojumiem ārstniecības iestādēm. «Ir tādi, kam kavēšana ir finanšu menedžments - galvenais izstiept periodu starp prēmiju saņemšanu un izmaksu. Laiks ģenerē naudu,» skaidro M.Rēvalds. Vairāki apdrošinātāji sašaurina apdrošināšanas pro-grammās ietverto pakalpojumu loku vai uzliek apmeklējumu biežuma ierobežojumus, vai aizliedz klientiem apmeklēt populārākās ārstniecības iestādes.

«Līguma darbības nosacījumi tiek mainīti dažādos veidos - tās pozīcijas, kuras klienti no apdrošinātāja viedokļa ir vairāk iecienījuši un kuras varbūt cenas ziņā nav tās lētākās, apdrošinātājs no cenrāža izslēdz līguma darbības laikā,» saka M.Andersons. Tas esot nekorekti no biznesa konkurences viedokļa - pacienti tiekot novirzīti uz zemāka līmeņa ārstniecības ie-stādēm. Publiska diskusija izvērsusies starp ARS un apdrošināšanas a/s BTA. Apdrošinātājs norāda - ārstniecības iestāde palielinājusi pakalpojumu cenas vairākkārtīgi un neadekvātā apmērā, tāpēc ciešot pacienti - apdrošināšanas limiti tiek ātri un arī nelietderīgi izsmelti. BTA lūgumu samazināt cenas par veselības aprūpes pakalpojumiem, pēc M.Andersona teiktā, izpildīt neesot iespējams: «Apdrošinātājs grib kā lētāk - var jau saprast, bet pacientam ir lētāk, ja ir diagnoze šodien - ar modernām tehnoloģijām.» Te kompromiss vēl nav rasts.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Kas jāzina pacientam?

Ārstniecības iestādes mēdz pierakstīt nesniegtus pakalpojumus, ir arī situācijas, kurās pacientam nākas ar polisi maksāt par nevajadzīgiem pakalpojumiem, liecina apdrošinātāju pieredze un pacientu sūdzības. Tāpēc ātri var tikt izsmelts veselības apdrošināšanas limits vai arī polise tās pircējam - visbiežāk darba devējam - sanāk krietni dārgāka, vai arī to vairs nevar atļauties iegādāties.
Apdrošinātāji iesaka saglabāt vai sekot līdzi ambulatorajiem taloniem, lai zinātu, cik ātri tiek tērēts polises limits.
Nekad nevajadzētu parakstīties pirms pakalpojuma saņemšanas vai parakstīties uz tukšiem, daļēji aizpildītiem ambulatorajiem taloniem.
Iesaka salīdzināt cenrāžus dažādās ārstniecības iestādēs.

*Dienas apkopotā
informācija

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?