Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Vai simfoniskais orķestris ir gatavs?

Vai orķestris ir gatavs? Jautājums vietā, klausoties Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra sezonas atklāšanas koncertu, kurš šoreiz pulcēja klausītāju pilnu zāli divus vakarus pēc kārtas (22. un 23.X). Uzreiz gan jāatrunā, ka jautājuma iemesls nav vēlīnais sezonas sākums. Tik vēlos datumos sezonas atklāšanas programma skanēja tāpēc, ka orķestris pirms tam sava galvenā diriģenta Karela Marka Šišona vadībā apceļoja Eiropu koncertturnejā ar slaveno dziedātāju Elīnu Garanču.

Fanfaras orķestrim

Manuprāt, orķestra spožo šābrīža formu apliecināja gan šai programmai speciāli pasūtītā latviešu jaundarba Ērika Ešenvalda Fanfaru pirmatskaņojums, gan arī Gustava Mālera vērienīgā 2. simfonijas Augšāmcelšanās emocionāli piepildītais, vokāli simfoniskajā faktūrā un koncerta telpā perfekti sakārtotais lasījums. Blakus gan neatlaidīgi dīda jautājums par visa koncerta disproporciju, kur apjomīgo, vesela koncerta garumā bez starpbrīža atskaņojamo Mālera simfoniju «iesildīja» mazs, kompakts latviešu mūzikas «gabaliņš» tikai dažu minūšu garumā. Bet tā (proti, mūsdienu mūzika kā īsa piedeva) šajos laikos notiek visā pasaulē. Par to liecina vispārējā tendence pasūtīt komponistiem ne vairs simfonijas, bet gan īsus, viendaļīgus skaņdarbus. (Nez vai šādiem pasūtījumiem atsauktos tādi simfoniķi monumentālisti kā savulaik Mālers un Brukners?)

Ērika Ešenvalda Fanfaru risinājumā patīkami pārsteidza tas, ka skaņdarbs burtiski nekalpoja savam nosaukumam. Starp spožajām pūtēju fanfarām te iespraucies arī intīmi cilvēciskais mērogs, savukārt dejiskajās epizodēs uzrunā intonācijas, kuras neuzkrītoši, taču skaidri atklāj latvisko, nacionālo identitāti.

Mālers bez etalona

G. Mālera divkāršās (dzimšanas un nāves) jubilejas gados viņa simfonijas spēlē katrs sevi cienošs orķestris, un ir tikai loģiski, ka arī K. M. Šišons un LNSO ievērojamā austriešu komponista opusiem atvēlējis goda vietu -sezonas sākumu un noslēgumu. K. M. Šišona vadībā orķestris muzicēja tik profesionāli un droši, ka šajā sarežģītajā un pret mūziķiem ļoti prasīgajā simfoniskajā dzīves un eksistenciālu pārdomu maratonā varēja justies patiešām brīvi un muzicēt bez nevajadzīga stresa, nebaidoties kļūdīties. Vismaz tā izskatījās un skanēja. Sevišķs prieks par pūtējiem - gan koka, gan metāla pūšaminstrumentu mūziķi gan ansamblī, gan daudzajos solo brīžos, arī radot citu skaņu telpu aizskatuvē, spēlēja precīzi un pārliecinoši, bez kikšiem un ar dzīvu, izteiksmīgu, emocionāli piepildītu intonāciju. Muzicēšanā organiski iekļāvās Latvijas Nacionālās operas koris un abas solistes. Bet par viņām ir atsevišķs stāsts. K. M. Šišons pelnījis atzinību ne tikai par pašatdevi un visu izpildītāju «iedegšanu» uz skatuves, mērķtiecīgo mūzikas pārredzējumu un kopā ar orķestri veikto, skrupulozi rūpīgo sagatavošanas darbu. Viņam izdevies arī atrast solistes, kuru balsis bija saskaņotas gan tembrā, gan dziedāšanas manierē. Lai arī no dažādām pasaules malām, tieši šāds, saskanīgs tandēms bija abas lielo, sulīgo balsu īpašnieces - Latvijā jau citos Šišona projektos iepazītais krievu mecosoprāns Jeļena Batoukova un amerikāņu soprāns, uzlecošā zvaigzne Kārena Slaka. Mālera simfonijas atskaņošanas gaitā viņām nav jādzied daudz, toties sniegums paliks neaizmirstams. Jo īpaši tas sakāms par simfonijas lirisko centru - ceturto daļu, kur mecosoprāns siltā, sirsnīgā vokālajā tonī delikātā orķestra pavadījumā izpilda dziesmu Ak, sārtā rozīt! - dievbijīgu, cilvēciski izjustu un vienlaikus pašas mūžības skartu sarunu ar eņģeli - no komponistam tik nozīmīgā tautas dzejas tekstu krājuma Zēna brīnumrags. Zinu, ka par Šišona un Mālera simfonijas interpretāciju tiek diskutēts (par to, vai lasījuma ziņā bija vai nebija «īsts Mālers»?). Taču atklāts ir jautājums, vai vienmēr vajag jaunradi salīdzināt ar klausīšanās pieredzē nostiprinātu etalonu? Šādus negrozāmus etalonus savā apziņā nostiprinājusi neesmu, tāpēc varēju atļauties vienkārši baudīt.

No efekta - teātris

K. M. Šišons nebūtu viņš pats, ja nenoturētu muzicēšanas intensitāti līdz galam un vēl pēdējā brīdī nesatricinātu ar pārsteigumu. Mūzikā tas bija pārliecinošs spilgti pielikts punkts G. Mālera skaņu un tēlu pasaules dāsnajai bagātībai. Taču klusuma pauze, kuru pēc Mālera simfonijas pēdējiem akordiem diriģents izturēja, burtiski sastindzis pēdējā žestā, kopā ar visu milzīgo, rēgaini nekustīgo izpildītāju sastāvu bija jau pārspīlēta. Un, piedodiet, vairs nebija dabiska atšķirībā no neaizmirstamā, emocionāli spēcīgā efekta, kādu klusuma brīdis Lielajā ģildē sniedza pēc Džuzepes Verdi Rekviēma atskaņojuma iepriekšējās simfoniskās sezonas noslēgumā. Toreiz tas bija tieši izrietošs no tā, ko visi kopīgi bijām piedzīvojuši, un dabiska izpausme tam, ko visi sajutām. Šoreiz, pauzei ieilgstot bez sāta, tā bija tikai teātris. Šo sajūtu neremdināja pat publikas pelnītās stāvovācijas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?