Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +5 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Tikai uz priekšu!

«Arī cienījamos gados galvenais ir neapstāties, turpināt kustēties. Kamēr kaut ko vēl vari darīt, tikai uz priekšu!» uzskata kapteinis Aivars Krišjānis. Uz kuģīša Vecrīga klāja viņš mūs sagaida stalts un smaidīgs, atstājot allaž optimistiski noskaņota džentlmeņa iespaidu. Neliegšos - kapteiņa gadu skaitlis mazliet pārsteidz, un pirmais jautājums jau ir uz mēles - vai pensijas gados dzīve uz sauszemes šķiet pārāk vienmuļa? «Strādājot tā ir interesantāka,» atbild kapteinis.

Negribēja būt zvejnieks

«Pēc pamatskolas gribēju mācīties jūrskolā, kas gatavoja stūrmaņus tirdzniecības flotei, bet tur eksāmeni bija jāliek krievu valodā. Kā lai matemātikā pierāda teorēmu, ja krieviski māk labi ja saskaitīt un atņemt? Pat nemēģināju stāties, tāpat bija skaidrs, ka tukšs numurs,» stāsta Aivars Krišjānis. Par citu profesiju gan domas nebija - Aivars pārliecinoši gribējis doties tēva pēdās. «Tēvs jaunībā bija gājis jūrā - bildītes no tālām zemēm bija saglabājis, tas, ko stāstīja, izklausījās ļoti vilinoši. Bet viņam visu to jūrnieku būšanu izbojāja Pirmais pasaules karš - iesauca armijā, pēc tam gūsts. Veselība bija sabeigta. Vēlāk viņš bija jaunsaimnieks, bet jūru nekad neaizmirsa, kad atbrauca uz Rīgu, vienmēr nāca uz daugavmalu paskatīties uz kuģiem,» atceras Aivars Krišjānis. Viņš aizgājis uz 9. jūrniecības arodskolu, kas gatavoja tuvbraucējus stūrmaņus, trešās šķiras mehāniķus un radistus. «Bet tos gatavoja zvejas flotei, līdz ar to biju apzīmogots strādāt zvejas flotē. Tikai... Tāpat kā tēvs nekad negribēja būt par zemnieku, es negribēju būt par zvejnieku,» atzīst Krišjāņa kungs. Pēc arodskolas viņš aizsūtīts strādāt uz ekspedīcijas zvejas flotes bāzi un 1959. gadā sācis strādāt par matrozi. Ar laiku uzkalpojies līdz vecākajam stūrmanim - braucis uz vidējiem zvejas traleriem. Izkuģota Ziemeļjūra, Atlantijas okeāns līdz pat Ledus okeānam. Bijis arī pie Amerikas krastiem. No mērķa kādreiz strādāt tirdzniecības flotē gan viņš nav atteicies.

60. gadu beigās Aivars sācis mācīties Liepājas jūrskolas neklātienes nodaļā, saņēmis tālbraucēja stūrmaņa diplomu un sācis strādāt zvejnieku kolhozā Uzvara. «Pazvejoju pāris gadu siļķes Atlantijas okeānā, un man radās iespēja strādāt uz zivju apstrādes kuģa - astoņus gadus nostrādāju par kapteini direktoru, kamēr kuģi norakstīja lūžņos,» atceras kapteinis. «Kad pēc atmodas viss sāka jukt, ar steigu metos uz tirdzniecības floti. Pirms tam jau četras reizes biju mēģinājis - diplomu kaudzīte kļuva arvien lielāka, bet mani nepieņēma. Tur latvieši varēja tikt tikai ar pazīšanos. Es pat nepretendēju uz augstāko amatu, biju gatavs sākt kā jaunākais stūrmanis - nē, un viss. Tikai 1992. gadā beidzot tas izdevās - tirdzniecības flotē sāku braukt kā vecākais stūrmanis, pēc tam kā kapteinis uz kuģa Rēzekne

Laimējies ar sievu

Jūrnieka profesija ir no tām, ar kuru ne katra sieviete spēj samierināties. Aivars Krišjānis ar savu dzīvesbiedri ir kopā jau 40 gadu. «Ar sievu esam no viena pagasta, vienā skolā gājuši, vienā smilšu kastē spēlējušies. Oficiāli gan apprecējāmies tikai 90. gadu sākumā. Sieva skaitījās tautas ienaidnieka meita - viņas tēvs bija izsūtīts. Ja laulību būtu oficiāli noformējuši, kad sākām dzīvot kopā, ar manu jūrnieka karjeru būtu cauri. Man jāpateicas sievai, ka viņa mani vienmēr ir sapratusi. Nekad nav pārmetusi, ka mēnešiem esmu pazudis jūrā, nekad neesmu nostādīts izvēles priekšā. Man laimējies,» lepns ir Krišjāņa kungs.

Bet, sasniedzot pensijas vecumu, nav vilinājusi mierīga dzīve krastā? «Sieva arī teica: «Četrdesmit gadu esi nobraucis jūrā, bērni izaudzināti, vai nav laiks mest mieru?» Šinī gadsimtā ņemos pa ostu. Jau ceturto gadu vasarās vadāju pasažierus ar kuģīti - kā smejos, piepelnos pie pensijas. Jā, gadi ir pietiekami, bet nejūtos tik vecs un nevarīgs, lai sēdētu mājās pie televizora. Visu mūžu esmu kustējies - ja ne jūrā, tad pa sauszemi - mums ar sievu hobijs ir ceļošana. Jau padomju laikā izbraukājām visu Padomju Savienību. Man bija motocikls - biju tāds dulls motobraucējs, vēlāk ceļojām ar mašīnu,» stāsta kapteinis. Ceļošana joprojām ir abu lielākā kaislība. Aivaram patīk arī fotografēt - pirmo fotoaparātu nopircis jau pēc pirmā reisa. «Fotogrāfiju ir kaudzēm - savulaik man pat fotolaboratorija jūrā bija līdzi. Vētrā bildēts, mierīgā laikā, kādi lomi bijuši - izvilktās haizivis, delfīni,» stāsta Aivars. Viņam ir pāri simtam liela gliemežvāku kolekcija. «Viens stūris mājās pilns ar jūras trofejām - ir jūras zvaigzne, jūras ezis. Kolekcijā ir daži navigācijas instrumenti - kompass, pelengators, sekstants,» hobijus atklāj Aivars Krišjānis.

Pats dzīvi veido

Vai kapteinis tic zvaigznēm un likteņa nolemtībai? «Var ticēt, var neticēt - es ne sevišķi. Man šķiet - cilvēks pats savu dzīvi veido. Māņticīgs arī neesmu. Es pats esmu dzimis 13. datumā, mans brālis dzimis 13. datumā, arī viens no dēliem,» smaida Aivars. Viņš uz dzīvi raugās bez nīgruma un neizprot vaimanātājus. «Kādreiz uz kuģa man bija pārrunas. Viens staigā pa kuģi visu laiku neapmierināts, vaimanā - tik maz maksā! Tad lai iet uz tāda kuģa, kur maksā vairāk! Šis atbild, ka nezinot valodas. Bet kurš tad ir vainīgs? Kad vaimanātājam saku, ka pieprasīšu maiņu, tad gan protestē: «Nē, nē, maiņu nevajag. Bet citur maksā tādu algu kā virsniekiem...» Bet kas vainīgs, ka neesi virsnieks, ka esi tikai matrozis? Kad pats pārgāju uz tirdzniecības floti, man bija pāri 50 gadiem - apzinājos, ka nevaru pretendēt uz lepnām ārzemju kompānijām, apzinājos savas iespējas, un ar to bija jāsamierinās. Tās vaimanas esmu daudz dzirdējis - slikti tā, slikti šitā. Bet dzīvē ir jācenšas savu iespēju robežās. Jāapzinās, ko vari, ko nevari,» uzskata Aivars Krišjānis. Viņš pats atzīst, ka ar pensiju izdzīvot varētu, tomēr strādā, lai dzīve būtu interesantāka. «Visu mūžu esmu bijis cilvēkos, darījis, kustējies. Arī te, uz kuģīša, satieku interesantus cilvēkus. Kā pats smejos - kamēr pār falšbortu varēšu pārrāpties, tikmēr uz kuģa kāpšu!»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Aivars Krišjānis

Dzimis 1938. gada 13. oktobrī Lēdurgā
Pabeidzis Lēdurgas pamatskolu un 9. jūrniecības arodskolu
Par matrozi uz zvejas tralera sācis strādāt 1959. gadā. 80. gados jau bijis kapteinis direktors uz zivju apstrādes kuģa
1992. gadā pārgājis uz tirdzniecības floti, bijis kuģa Rēzekne kapteinis
Pašlaik - kuģīša Vecrīga kapteinis
Precējies, ir divi dēli, mazmeita, mazdēls un mazmazmeita
Hobiji - ceļošana, fotografēšana, gliemežvāku un navigācijas instrumentu kolekcionēšana

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?